Με τον όρο σχολική ετοιμότητα εννοούμε την ανάπτυξη των παιδιών σε συγκεκριμένες δεξιότητες που βλέπουμε ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου.
Οι δεξιότητες αυτές αφορούν τον συναισθηματικό, τον γλωσσικό και τον γνωστικό τομέα του παιδιού. Δηλαδή, ένα παιδί είναι έτοιμο να πάει πρώτη δημοτικού όταν έχει κατακτήσει συγκεκριμένες γνώσεις σε διάφορους τομείς που αποδεικνύουν ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου.
Πολλά παιδιά έχουν καταφέρει και έχουν κατακτήσει αυτές τις δεξιότητες νωρίτερα από τα πέντε έτη.
Γλωσσικές δεξιότητες
- Το παιδί μπορεί να ακολουθήσει τις οδηγίες μου; (πχ πήγαινε στο δωμάτιό σου)
- Μπορεί να μου αφηγηθεί μια ιστορία; (πχ το παραμύθι που διαβάσαμε)
- Με ρωτάει για διάφορα πράγματα που δεν γνωρίζει; (πχ τι είναι αυτό;)
- Συμμετέχει σε συζητήσεις στο σπίτι; (Μαμά/μπαμπά να σου πω κ γώ …)
- Τραγουδάει κάποιο τραγούδι που του αρέσει να ακούει;
Κοινωνικές δεξιότητες
- Συστήνεται με το όνομα του
- Χαιρετάει όταν μπαίνει σε έναν χώρο και όταν φεύγει
- Κάνει διάλογο
- Ακολουθεί τους κανόνες που έχει μάθει (σπίτι)
- Παίζει με παιδιά της ηλικίας του; (πχ παιδική χαρά)
- Ζωγραφίζει; Χρωματίζει;
Οι παραπάνω ερωτήσεις και παραδείγματα αφορούν ενδεικτικά κάποιες από τις δεξιότητες των παιδιών που φέτος βρίσκονται στην ηλικιακή ομάδα των παιδιών που ξεκινούν την πρώτη δημοτικού.
Τι γίνεται ωστόσο με τα παιδιά που έχουν ξεκινήσει την σχολική τους καθημερινότητα και δεν έχουν κατακτήσει ορισμένες από τις παραπάνω δεξιότητες;
Σε αυτές τις περιπτώσεις προσπαθούμε μέσα από διάφορες δραστηριότητες να βοηθήσουμε το παιδί να τις κατακτήσει. Υπάρχουν δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν στο σπίτι, οι οποίες μπορούν να αλλάξουν την απάντηση των ερωτημάτων που θέσαμε παραπάνω.
Για παράδειγμα, αν ένα παιδί έχει ξεκινήσει την πρώτη δημοτικού και δυσκολεύεται να κάνει διάλογο, όταν βρίσκεται σε ένα χώρο, ένα παιχνίδι ρόλων στο σπίτι, θα το βοηθήσει τρομερά. Για παράδειγμα, στο παιχνίδι «Έλα να παίξουμε σουπερμάρκετ!» το παιδί και ο γονέας μπαίνουν σε ρόλους, αναφέροντας όλα όσα πρέπει να ειπωθούν σε ανάλογη περίσταση.
Δεύτερο παράδειγμα, αν ένα παιδί δυσκολεύεται στην αντιγραφή των γραμμάτων τότε μπορούμε στο σπίτι να κάνουμε παιχνίδια με πλαστελίνη. Πλάθουμε τα γράμματα με τα χέρια ή παίζουμε με άμμο, σχηματίζοντάς τα γράμματα με το δάχτυλό μας μέσα σε μια λεκάνη.
Φυσικά όσο ο καιρός μας το επιτρέπει πηγαίνουμε μία βόλτα στην παιδική χαρά και κάνουμε εξωτερικές δραστηριότητες που βοηθούν πολύ στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των παιδιών, σε κάθε επίπεδο.
Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι όταν κάτι μας απασχολεί στην ανάπτυξη των παιδιών, επικοινωνούμε πάντα με τον παιδίατρό μας, τον συμβουλευόμαστε ή ερχόμαστε σε επαφή με κάποιον ειδικό παιδαγωγό.
Της Γεωργίας Σιδερίδου στο bovary.gr