Έως 18 μηνών

  • Το παιδί αντιδράει στους ήχους και στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή τους, αν όχι θα πρέπει πρώτα να απευθυνθείτε σε ωτορινολαρυγγολόγο για να ελεγχθεί η ακοή του
  • Το παιδί αλληλεπιδρά με το περιβάλλον
  • Ανταποκρίνεται στο όνομα του κάνοντας βλεμματική επαφή
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις
  • Λέει μαμά και μπαμπά και απευθύνεται μόνο στα συγκεκριμένα οικεία του πρόσωπα
  • Ονοματίζει καθημερινά αντικείμενα με τα οποία έρχεται σε επαφή

Αναζητήστε βοήθεια από ειδικό εάν παρατηρήσετε ότι η ομιλία του παιδιού σας παραμένει στάσιμη ή υπάρχουν σημάδια ότι χειροτερεύει.

 Έως 2 χρόνων

  • Καταλαβαίνει συνθέτες οδηγίες
  • Λέει το όνομά του και ανταποκρίνεται στο άκουσμα του
  • Φτιάχνει προτάσεις των 2-3 λέξεων
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή, όχι μόνο από συγγενικά του πρόσωπα σε επίπεδο 25-30%
  • Το λεξιλόγιο του εμπλουτίζεται

Αναζητήστε βοήθεια από ειδικό όταν η ομιλία του παιδιού σας είναι ακατάληπτη από εσάς ή από πρόσωπα που δεν βρίσκονται στο οικογενειακό του περιβάλλον. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ομιλία ενός παιδιού 2 χρόνων θεωρείται ακόμα μωρουδίστικη καθώς οι μηχανισμοί της άρθρωσης ακόμα εξελίσσονται. Είναι φυσιολογικό το παιδί να χρησιμοποιεί απλουστευμένες λέξεις οι οποίες κατά το πλείστον είναι δισύλλαβες. Τα σύμφωνα που θα πρέπει να έχουν κατακτήσει σε αυτό το στάδιο είναι συνήθως τα “μ, μπ, τ, π”. Τέλος, θα πρέπει να αναζητήσετε βοήθεια από λογοθεραπευτή εάν το παιδί σας φαίνεται να χρησιμοποιεί μόνο φωνήεντα κατά τον προφορικό λόγο.

Έως 3 χρόνων

  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Σχηματίζει μικρές αλλά εμπλουτισμένες προτάσεις των 3-4 λέξεων
  • Καταλαβαίνει την έννοια της ερώτησης και του πληθυντικού αριθμού
  • Μπορεί να διηγηθεί μικρές ιστορίες
  • Η ομιλία του πλέον είναι καταληπτή από ξένους σε επίπεδο μέχρι και 75%

Αναζητήστε βοήθεια από ειδικο εαν η ομιλια του παιδιού σας συνεχίζει να είναι δυσκατάληπτη και το λεξιλόγιο του είναι περιορισμένο κυρίως σε ρήματα. Από τα 2,6 έως τα 3 έτη , μπορεί να εμφανιστούν τα “γ, γκ, κ (κε, κι)”. Οι απλοποιήσεις συμπλεγμάτων και λέξεων συνεχίζονται αλλά δεν μας ανησυχούν επί το πλείστον.

Έως 4 χρονων

  • Δομεί προτάσεις για να διηγηθεί πρόσφατα γεγονότα των 4-5 λέξεων
  • Χρησιμοποιεί την γραμματική και το συντακτικό
  • Το λεξιλόγιο του είναι εμπλουτισμένο
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή από ξένους έως και 80%
  • Έχει αίσθηση του παρόντος και του παρελθόντος

Αναζητήστε βοήθεια από ειδικό όταν το παιδί δυσκολεύεται να δομήσει προτάσεις για να διηγηθεί μια ιστορία. Κάποια γραμματικά λάθη μπορεί να επιμένουν, θα πρέπει να δώσετε χρόνο στο παιδί σας. Από τα 3 έως τα 3,6 έτη το παιδί θα πρέπει να προφέρει σωστά τα σύμφωνα και συμπλέγματα “β, ν, ντ, λ, σ, χ, γ” ενώ μέχρι τα 4 έτη θα πρέπει συνολικά να προφέρει σωστά τα “μ, π, μπ, φ, β, τ, ν, ντ, θ, δ, λ, σ, ζ, κ, γκ, χ, γ”. Σε περίπτωση που το παιδί αφαιρεί και μετακινεί σύμφωνα και συλλαβές μέσα στην λέξη, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή.

Έως 5 ετών

  • Διαμορφώνει προτάσεις με σωστή γραμματική και συντακτικό
  • Αναγνωρίζει και κατονομάζει έως 3 χρώματα
  • Οι προτάσεις του είναι 4 έως 8 λέξεων
  • Ρωτάει ορισμούς λέξεων που δεν γνωρίζει
  • Είναι αντιληπτός από ξένους ακροατές
  • Διηγείται μια ιστορία με αρκετή ακρίβεια

Αναζητήστε βοήθεια από ειδικό όταν το παιδί σας δεν φαίνεται να γίνεται αντιληπτό από ξένους ακροατές παρά μόνο από άτομα του οικογενειακού του περιβάλλοντος . Το παιδί θα πρέπει να αρθρώνει σωστά τα περισσότερα σύμφωνα χωρίς να τα αντικαθιστά με απλούστερα. Σε αυτό το στάδιο , το παιδί μας μπορεί να αντικαθιστά το σύμφωνο ρ με κάποιο πιο εύκολο σύμφωνο όπως το λ. Θα δώσουμε χρόνο για την σωστή άρθρωση του ρ γιατί απαιτεί δυσκολότερο χειρισμό των αρθρωτών για την σωστή άρθρωση του.

Έως 6 ετών

  • Διακρίνει και κατονομάζει τα βασικά χρώματα και σχήματα
  • Διηγείται τα νέα της ημέρας
  • Ακολουθεί συνθέτες εντολές και απαντάει σε συνθέτες ερωτήσεις
  • Το λεξιλόγιο του είναι διευρυμένο
  • Η ομιλία του είναι εντελώς κατανοητή από ξένους ακροατές

Το παιδί πηγαίνοντας στην Α’ Δημοτικού θα πρέπει να μιλά εντελώς καθαρά και να δομεί προτάσεις με πρόσθετες πληροφορίες όπως επίθετα, επιρρήματα και προσδιορισμούς . Οι μηχανισμοί ομιλίας του παιδιού είναι τόσο εξελιγμένοι ώστε να μπορεί να προφέρει όλα τα σύμφωνα με επιτυχία, πρέπει όμως να του δώσουμε χρόνο για την κατάκτηση όλων των συμπλεγμάτων μέχρι το τέλος της πρώτης τάξης του Δημοτικού.