Διακοπές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς… και ως μαμά τριών παιδιών έρχομαι να ρωτήσω όλες τις μανούλες… εμείς κάνουμε διακοπές την περίοδο των διακοπών;
Ο χρόνος στις εορτές είναι πολύτιμος και ξεχωριστός, καθώς μοιραζόμαστε τόσες στιγμές με τα παιδιά μας. Κάνουμε τις βόλτες μας, διαβάζουμε παραμύθια, ακολουθούμε ήθη και έθιμα που έχουν να διδάξουν τόσα στα παιδιά μας και σίγουρα απολαμβάνουμε στο έπακρο τα παιδιά μας. Όμως… ξεκουραζόμαστε;
Μία ημέρα πριν την έναρξη του σχολείου, τολμώ να πω ότι περιμένω πως και πως να ξεκουραστώ κάπως. Δεν ξέρω αν ακούγεται ή μάλλον διαβάζετε άσχημα, όμως την περίοδο των διακοπών με όλα τα παιδιά 24 ώρες στο σπίτι, υπήρξαν στιγμές εξάντλησης. Συνδυαστικά με τις βόλτες και τις δραστηριότητες που κάναμε οικογενιεακώς, υπήρξαν ημέρες, βράδια που ένιωθα πραγματικά εξαντλημένη.
Και τώρα επιστροφή στην κανονικότητα, επιστροφή στο πρόγραμμα. Με όλη αυτή την κούραση που έχει συσσωρευτεί από τις μοναδικές οικογενειακές στιγμές, πώς θα επιστρέψουμε στους παλιούς ρυθμούς μας;
Πώς θα καταφέρουμε οικογενειακώς να μπούμε και πάλι στο πρόγραμμα; Πώς θα μπουν και πάλι τα παιδιά στις ρουτίνες τους και πώς όλος αυτός ο ενθουσιασμός της χαλάρωσης, των εορτών θα ισοσταθμιστεί με την καθημερινότητα;
Πόσο εύκολο είναι να επιστρέψουν τα παιδιά στη ρουτίνα τους και πώς μπορούμε εμείς οι γονείς να τα βοηθήσουμε;
Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να επιστρέψει στη ρουτίνα, επιμένουμε στο πρόγραμμα ή του δίνουμε χρόνο να προσαρμοστεί; Μπορεί για παράδειγμα να χάσει μία απογευματινή δραστηριότητα ή επιστρέφουμε κανονικά στο πρόγραμμα μας;
Η ειδική παιδαγωγός Τζωρτζίνα Σιδερίδου απαντάει στις ερωτήσεις μου και μου βάζει τις σκέψεις σε τάξη για μία ακόμη φορά:
Η πρώτη βδομάδα επιστροφής των παιδιών στο σχολείο είναι μια βδομάδα προσαρμοστικότητας, κάτι που σημαίνει ότι θα έχουμε περισσότερες γκρίνιες και περισσότερη άρνηση στο να επιστρέψει κάθε παιδί στο πρόγραμμα του.
Είναι σημαντικό να επανέλθει το πρόγραμμα της καθημερινότητας πρώτα σε συζήτηση που θα γίνει μέσα στο σπίτι. Όπως για παράδειγμα την Τρίτη έχεις κολύμβηση, δεν είναι πάρα πολύ ωραίο που θα δεις πάλι το δάσκαλό σου και τους φίλους σου; Αυτή είναι μία συζήτηση που την ξεκινάμε μέσα στο Σαββατοκύριακο ώστε να προετοιμάσουμε τα παιδιά ότι από βδομάδα επιστρέφουμε πάλι το κανονικό μας πρόγραμμα. Μια πολύ καλή ιδέα είναι η οπτικοποίηση του προγράμματος για παράδειγμα στο ψυγείο ώστε να έχει οπτική επαφή το παιδί και να ξέρει τι υποχρεώσεις έχει. Στα μικρότερα το αναφέρουμε συνεχώς, επισημαίνοντας τις ημέρες, σε δύο ημέρες ξεκινάει το σχολείο, σε τρεις το μπαλέτο.
Η κατανόηση θα πρέπει να είναι αμφίδρομη. Σκεφτείτε ότι όπως είναι δύσκολο για εμάς να επιστρέψουμε στις δουλειές μας, κάτι ανάλογο συμβαίνει με τα παιδιά το σχολείο και τις δραστηριότητες του.
Ας μιλήσουμε στα παιδιά, να τους εξηγήσουμε και για εμάς είναι δύσκολο και ιδανικά θα θέλαμε να διαρκούν περισσότερο οι γιορτές, όμως το ίδιο όμορφη είναι και η καθημερινότητα. Το σχολείο, οι συμμαθητές, οι δάσκαλοι που έχουν τόσα να μας μάθουν, όλα έχουν το κάτι ξεχωριστό και πρέπει σε όλα να επιστρέψουμε δυναμικά!
Και μία συμβουλή!
Επιστρέφουμε δυναμικά στην καθημερινότητά μας, όμως δίνουμε χώρο και χρόνο στα παιδιά να μας πουν τις σκέψεις τους. Ότι δε θέλουν να επιστρέψουν, βαριούνται να διαβάσουν τα μαθήματα τους, δεν θέλουν να παρευρεθούν στην προπόνησή τους. Χωρίς να βγαίνουν από το πρόγραμμα τους, ξεκλέβουμε χρόνο για μία μικρή βόλτα ή ανακαλύπτουμε όμορφες δραστηριότητες – ίσως ένα επιτραπέζιο ή παιχνίδι ρόλων στα πιο μικρά παιδιά – στο σπίτι που θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν πιο εύκολα στο πρόγραμμα τους.
Της Τίνας Σβίγκου στο bovary.gr